Policja

Kolejne oszustwo metodą na "pracownika banku”

Region Sob. 16.08.2025 12:34:07
16
sie 2025

Ponad 5 tysięcy złotych straciła mieszkanka powiatu ryckiego, która uwierzyła w historię oszusta, podającego się za pracownika banku. Przestępca przekonał ją, że jej pieniądze są zagrożone i w celu ich ochrony należy przeprowadzić dwuetapową weryfikację konta. Kolejnym krokiem miało być podanie kodów BLIK. W rzeczywistości kody te umożliwiły wypłatę oszczędności.

Do Komendy Powiatowej Policji w Rykach zgłosiła się mieszkanka powiatu ryckiego, która padła ofiarą przestępców podszywających się pod pracowników banku. Kobieta odebrała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako konsultant bankowy. Poinformował ją, że ktoś próbował wypłacić jej oszczędności, a aby je ochronić, konieczne jest wprowadzenie rzekomej, nowej procedury bezpieczeństwa – dwuetapowej weryfikacji konta.

Rozmówca zasugerował zmianę limitu odnawialnego, co miało być elementem dodatkowego zabezpieczenia. Wkrótce potem kobieta otrzymała kolejny telefon. Tym razem „pracownik banku” poprosił o podanie kodów BLIK, zapewniając, że są to kody techniczne, które mają zablokować dostęp do danych i uniemożliwić wypłatę pieniędzy przez osoby nieuprawnione.

Uwierzywszy w zapewnienia dzwoniącego, kobieta autoryzowała transakcje kodami BLIK. W efekcie z jej konta wypłacono oszczędności w łącznej kwocie ponad 5 tysięcy złotych. Dopiero później zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa i powiadomiła Policję.

Oszustwa „na pracownika banku” polegają na wzbudzeniu u ofiary poczucia zagrożenia i wymuszeniu szybkich decyzji. Policja przypomina – spokój, rozwaga i weryfikacja informacji to najskuteczniejsza ochrona przed utratą pieniędzy.

Na podst. INF aspirant Łukasz Filipek/KPP Ryki
Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Mateusz Biernacki

0 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.